Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Kwaliteit openbare ruimte

Het gewenste kwaliteitsniveau van de openbare ruimte is vastgelegd in de meetlat integrale kwaliteit openbare ruimte. De uitvoering van het beheer is volledig uitbesteed op basis van de in de meetlat opgenomen kwaliteitsbeelden. De volgende beheerwerkzaamheden worden door BuitenWerk (INTOS) uitgevoerd: groenbeheer, schoonhouden openbare ruimte en klein wegonderhoud. De taken op het gebied van rioolbeheer, rioolstoringen, openbare verlichting en planmatig onderhoud aan wegen worden uitbesteed.

Gennep zet in op:

  • Een schone en veilige gemeente
  • Een hoge waardering van de gebruikers voor de kwaliteit van de openbare ruimte
  • Een goede prijs-kwaliteit verhouding voor het beheer van de openbare ruimte

Voor het goed onderhouden van de openbare ruimte is ook een meldingensysteem actief voor inwoners die ongenoegens hebben over de kwaliteit van de openbare ruimte.

Beleidsplannen

Plannen

Vastgesteld
door de raad

Jaar

Financiële vertaling begroting en meerjarenraming

Achterstallig onderhoud

Wegenbeheerplan MJOP 2023-2027

Ja

2023

Ja

Nee

Gemeentelijk Rioleringsplan 2020-2024

Ja

2019

Ja

Nee

Nota onderhoud gemeentelijke gebouwen

Ja

2006

n.v.t.

Nee

Gemeentelijke gebouwen MJOP 2022-2031

Ja

2022

Ja

Nee

Geprivatiseerde buitensport accommodaties, opstallen en velden
2022-2031

Ja

2022

Ja

Nee

Beleidsplan openbare verlichting 2018-2022

Ja

2018

Ja

Nee

Groenbeleidsplan 2021-2030

Ja

2021

Ja

Nee

Integraal Verkeers- en vervoersplan

Ja

2018

Ja

Nee

Speelruimtebeleidsplan “Spelen en ontmoeten in de openbare ruimte” 2016-2019

Ja

2016

Ja

Nee

Wegen

In 2023 is wegenbeheerplan MJOP voor de komende 4 jaar gemaakt om de wegen komende jaren op technisch goed niveau te onderhouden.

Gebouwen

De “Nota onderhoud gemeentelijke gebouwen 2006” is nog steeds van toepassing voor de bepaling van het gewenste kwaliteitsniveau van onze gebouwen. In deze nota is het visueel en technisch onderhoudsniveau in categorieën ingedeeld. Middels een meerjarenonderhoudsplan zijn de totale onderhoudskosten over een periode van 10 jaren geraamd. Deze onderhoudskosten zijn vertaald in een voorziening die gevoed wordt met een jaarlijkse dotatie.

Het onderhoudsplan wordt om de 4 jaren geactualiseerd. De laatste actualisatie dateert van 2021 (rapportdatum 31 januari 2022, op basis van conditiemeting NEN2767) en is op 14 maart 2022 vastgesteld door de raad. De volgende stap is het inrichten van een digitaal gebouwen dossier met daarin alle relevante en actuele informatie omtrent de gebouwen.

Het meerjarenonderhoudsplan is een dynamisch plan. Aan het begin van elk jaar wordt op grond van de werkelijke kwaliteit van de gebouwen een uitvoeringsdocument opgesteld. Daar waar de onderhoudsplicht gezamenlijk door beheer en exploitant wordt uitgevoerd, worden vooraf prioriteiten gesteld en budgetafspraken gemaakt.

Als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen zijn de energiekosten in de loop van 2022 extreem gestegen en dreigen veel gebruikers in grote problemen te komen. Door het naar voren halen van reeds opgenomen werkzaamheden in het MJOP en deze aan te vullen met maatregelen o.b.v. maatwerkadviezen is een significante energiebesparing te realiseren. Deze verdergaande verduurzaming is op 17 april 2023 vastgesteld door de raad.

Het groot onderhoud schoolgebouwen is per 1 januari 2015 wettelijk overgeheveld naar de schoolbesturen en is daardoor, qua beleidsplannen, geen onderdeel van de tabel.

Geprivatiseerde buitensport

In 2001 is gestart met het privatiseren van de gemeentelijke buitensportaccommodaties, te beginnen met de voetbalverenigingen. In latere jaren zijn de tennis- en korfbalverenigingen daar aan toegevoegd.

Vanaf 2011 zijn de onderhoudskosten in beeld gebracht en zijn afspraken gemaakt met de verenigingen over de verdeling van de hieruit voortkomende kosten. De laatste actualisatie dateert van 2021 (rapportdatum 31 januari 2022, op basis van conditiemeting NEN2767) en is op 14 maart 2022 vastgesteld door de raad. In deze actualisatie zijn zowel de opstallen als velden meegenomen.

Als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen zijn de energiekosten in de loop van 2022 extreem gestegen en dreigen veel gebruikers in grote problemen te komen. Door het naar voren halen van reeds opgenomen werkzaamheden in het MJOP en deze aan te vullen met maatregelen o.b.v. maatwerkadviezen is een significante energiebesparing te realiseren. Gelet op het gegeven dat de buitensportaccommodaties geprivatiseerd zijn is een subsidieregeling wenselijk. Deze verdergaande verduurzaming en daaraan gekoppelde subsidieregeling voor buitensportverenigingen is op 17 april 2023 vastgesteld door de raad.

Speelterreinen

De gemeente Gennep is verantwoordelijk voor het onderhoud en de veiligheid van circa 325 speeltoestellen verspreid over 46 locaties. We zorgen ervoor dat de speelterreinen en toestellen netjes onderhouden worden en veilig zijn zodat onze (jongste) inwoners hier veilig gebruik van kunnen maken. De gemeente voert daarom regelmatig visuele inspecties uit en controleert een toestel extra als er een melding over binnenkomt.
Eén keer per jaar worden alle toestellen geïnspecteerd door een erkend inspectiebedrijf.
Overeenkomstig een wettelijke verplichting wordt een logboek bijgehouden van alle inspecties en onderhoudswerkzaamheden.

De actualisatie van het speelruimtebeleidsplan is in uitvoering en zal eind 2023 voorgelegd worden aan de raad.

Civiele kunstwerken

Onderhoud, beheer en inspectie van kunstwerken - houten en betonnen bruggen/afscheidingen - is nodig om de functionaliteit, toegankelijkheid en veiligheid te garanderen. Om te blijven voldoen aan het gewenste kwaliteitsniveau werken we volgens een meerjarenonderhoudsplan. De gemeente is eigenaar en beheerder van de civiele kunstwerken en heeft het beheer over een aantal betonnen, houten en stalen bruggen/afscheidingen. In het wegenbeheerplan 2024-2027 is het onderhoud  voor de civiele kunstwerken opgenomen.

Schoolgebouwen

De gemeente heeft de wettelijke verplichting te zorgen voor kwalitatieve en kwantitatieve huisvesting van primair, speciaal en voortgezet (speciaal) onderwijs in de gemeente op basis van een verordening. Dit houdt in dat de gemeente verantwoordelijk is voor nieuwbouw, uitbreiding, medegebruik, constructiefouten, verzekering, onroerendezaakbelasting en gymlokalen van schoolgebouwen.
In de gemeente Gennep zijn 10 scholen gehuisvest in 9 gebouwen. Het schoolgebouw Stiemensweg 175 staat momenteel leeg. SO Mikado is tijdelijk gehuisvest in het schoolgebouw Picardie 64 (voormalige Maria Goretti).
Vanuit de raad is opdracht gegeven om voor de definitieve huisvesting van SO Mikado scenario's te onderzoeken voor uitbreiding KEC of renovatie oude Mikado school aan de Stiemensweg 175.

Naar aanleiding van verwachte wijziging van wet- en regelgeving omtrent de huisvesting van onderwijs zijn de schoolgebouwen enkele jaren geleden in beeld gebracht in een huisvestingsrapport. Hierbij is samenwerking gezocht met de betrokken schoolbesturen en de gemeenten Bergen en Mook en Middelaar. Belangrijkste doel van de verwachte wijziging van wet- en regelgeving is duidelijkheid verschaffen ten aanzien van renovatie en investeringen in schoolgebouwen door schoolbesturen. Onderdelen van het huisvestingsrapport zijn ruimtebehoefte, conditiemeting, functionaliteit, mogelijkheden voor samenwerking, binnenmilieu en duurzaamheid. Dit rapport dient als onderlegger voor het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs, dat in 2024 opgeleverd wordt. Door in beeld te brengen hoe de schoolgebouwen ervoor staan, kan slagvaardig gehandeld worden. Tevens wordt voorkomen dat de gemeente ad hoc verzoeken van schoolbesturen ontvangt ten aanzien van investeringen in de onderwijshuisvesting.

Riolering

Riolering is nodig voor het ‘duurzaam beschermen van volksgezondheid en milieu’ en het voorkomen van wateroverlast. Dit algemene doel kunnen we vertalen naar het inzamelen van afvalwater, hemelwater en grondwater. Dit omvat het beheer en onderhoud van alle openbare rioleringen, het bergbezinkbassin, putten en kolken en het bedienen en onderhouden van rioolgemalen en het drukrioolsysteem. We voeren de reguliere onderhoudswerkzaamheden en projecten uit zoals opgenomen in het Gemeentelijk  Rioleringsplan (GRP). In 2024 wordt een nieuw GRP opgesteld.

Straatmeubilair

Met straatmeubilair bedoelen we hier ‘diverse objecten en elementen die de verblijfsfunctie van de openbare ruimte dienen en/of een verkeersfunctie of informerende functie hebben’. Denk aan palen, fietsvoorzieningen, zitbanken, bewegwijzeringen, straatnaamborden, verkeersborden en wegmarkeringen. Het kwaliteitsniveau van het beheerplan Straatmeubilair is vastgesteld op kwaliteitsniveau B. Wij voeren goed en tijdig onderhoud uit aan het straatmeubilair. Hier valt ook een veilige en vlotte afwikkeling van het verkeer onder.

Groen

Het openbaar groen is van groot belang voor de ruimtelijke kwaliteit van de leefomgeving. Vanuit verschillende wettelijke, beleids- en beheerkaders werken we aan een onderhoudsarm en veilig groenbestand, met de nadruk op biodiversiteit, global goals en duurzaamheid. Wij onderhouden het openbaar groen volgens het groenbeleidsplan. Dat geeft inzicht in de kwaliteit van het openbaar groen en de middelen die nodig zijn om het vastgestelde kwaliteitsniveau te bereiken en te behouden.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 16:34:16 met de export van 11/08/2023 16:21:05