Baten | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
Gemeentefinanciën | -42.828.020 | -43.652.836 | -43.379.314 | -43.129.334 | -40.184.506 | -39.669.697 |
Lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
Gemeentefinanciën | 8.815.835 | 7.073.865 | 1.623.957 | 1.978.378 | 518.866 | 727.159 |
Saldo | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
Gemeentefinanciën | -34.012.187 | -36.578.971 | -41.755.357 | -41.150.956 | -39.665.640 | -38.942.538 |
Toelichting op financiële ontwikkelingen
Op taakveld 0.5 Treasury nemen de rentelasten de komende jaren af als gevolg van reguliere aflossing van leningen. In 2023 zijn hogere rentebaten behaald als gevolg van ons financieringsoverschot. Deze incidentele inkomsten zijn niet begroot voor de komende jaren vanwege de onzekerheid over de renteontwikkeling en het verloop van het overschot. In 2023 is ook incidenteel meer dividend (Enexis) ontvangen dan voor de komende jaren begroot (conform advies provincie). Het verlagen van de renteomslag naar 0% verklaart ook grotendeels het verschil in toegerekende rente ten opzichte van 2023. De OZB op taakveld 0.6 wordt trendmatig verhoogd (circa 4%) en daarnaast extra met 1%, om zodoende de in de 1e trimesterrapportage voorgestelde bijstelling van de baten deels om te buigen. De impact van de ontwikkelingen van de algemene uitkering, taakveld 0.7 op de gemeentelijke begroting is groot. Vanaf 2026 worden stevige verlagingen voorzien en blijft er onduidelijkheid over diverse factoren. Wellicht dat de septembercirculaire hier meer uitsluitsel over geeft. De overige baten en lasten, taakveld 0.8 veranderen niet.