Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer Portefeuillehouder: F. Pubben |
---|
Wat willen we bereiken?
- We willen dat de gemeente verkeersveiliger wordt door de aanpak van verkeerskundige knelpunten.
Wat gaan we er voor doen?
- We gebruiken het afgeronde onderzoek naar de verkeerscirculatie in Gennep en de kernen Ottersum en Ven-Zelderheide om de oplossingsrichtingen met de raad te bespreken. In 2024 starten we met het implementeren van mogelijke oplossingen (rekening houdend met de uitspraak van de Raad van State over de Verbindingsweg).
- We gebruiken de aangevraagde middelen om de fiets- en verkeersveiligheid rondom de Zandstraat in Gennep te verbeteren aan de hand van het voorgenoemde onderzoek.
- Via het regionaal mobiliteitsoverleg Trendsportal doen we mee aan vier projecten die bijdragen aan duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid.
- Na uitspraak van de Raad van State voor een onherroepelijk bestemmingsplan starten we in 2024 met de aanleg van de Verbindingsweg Milsbeek en realiseren we de landschappelijke inpassing rond de Verbindingsweg.
- Al onze openbare verlichtingsarmaturen worden voorzien van nieuwe armaturen met LED-techniek. In 2024 vervangen we circa 2500 armaturen. Hiermee wordt onze doelstelling "alle openbare verlichting verled voor 2030" al in 2024 behaald.
- We blijven ons inspannen voor verbreding van het fietspad Maasbrug Oeffelt- Gennep. In 2024 zullen we met de verantwoordelijke gedeputeerde van de provincie in contact blijven om samen op te trekken in een lobby richting het Rijk.
- In het kader van de Lob van Gennep zijn afspraken gemaakt over het afwaarderen van de Kleefseweg in Ven-Zelderheide tot een 60 km/uur weg. Het betreft een provinciale weg waarover we in afstemming zijn met betrokken partijen, waarbij we speciale aandacht hebben voor de verkeersveiligheid ter hoogte van Park Buitengewoon.
- In april/mei 2024 worden de Karrevenseweg en Brem tot aan het kruispunt Hommersumseweg heringericht en onderhouden. Tijdens deze werkzaamheden zullen er onder meer fietsstroken worden aangelegd om de veiligheid en het comfort voor fietsers te verbeteren.
- We gebruiken de expertise van de Verkeerskoepel om gevraagd en ongevraagd advies te ontvangen over verkeerskundige knelpunten in de verschillende wijken en kernen.
- De conclusies uit het onderzoek naar verkeerscirculatie (2023) worden in 2024 gebruikt om te onderzoeken hoe we de veiligheid van fietsverbindingen naar scholen kunnen verbeteren.
Beleidsindicatoren
Verkeersongevallen | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 |
Aantal verkeersongevallen | 75 | 66 | 83 |
Aantal gewonden bij verkeersongevallen | 13 | 15 | 10 |
Aantal dodelijke verkeersongevallen | 1 | 1 | 0 |
Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | 5 | 7 | 9 |
Verkeersongevallen met een gewonde fietser | 0 | 4 | 2 |
Het aantal ongevallen blijft al een aantal jaren vrijwel gelijk. Dit geldt ook voor het aantal ongevallen waarbij slachtoffers te betreuren zijn. De aantallen zijn zo klein dat er moeilijk een trend uit op te maken is. Uit analyse van de ongevallen blijkt dat de ongevallen zeer divers zijn qua locaties, oorzaken en slachtoffers.