Op grond van de Europese begrotingsregels mag het landelijk EMU-tekort (het gezamenlijk tekort van het Rijk, lokale overheden en sociale fondsen) van de landen die participeren in de Economische Monetaire Unie niet boven de 3% komen. Om tot een goede raming van het EMU-saldo te komen is het van belang dat ook het EMU-saldo van lokale overheden in de cijfers worden opgenomen. Vanuit de BBV is het verplicht gesteld om het EMU saldo te presenteren in zowel de begroting als in de jaarstukken van de gemeente.
Berekening EMU-Saldo (bedragen x € 1.000) | ||||||
Omschrijving | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) | 8 | -8 | 442 | -800 | -552 | |
-/- | Mutaties (im)materiële vaste activa | 10.405 | -328 | -1.254 | -1.887 | -1.690 |
+/+ | Mutatie voorzieningen | -3.312 | -929 | -143 | -863 | 49 |
-/- | Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) | -289 | -1.110 | 573 | -883 | - |
-/- | Gerealiseerde boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa | - | - | - | - | - |
Berekend EMU-saldo | -13.420 | 501 | 980 | 1.107 | 1.187 |
Wat zegt het EMU saldo
Het EMU-saldo kan gezien worden als een extra financieel kengetal, naast de andere 5 verplichte financiële kengetallen zoals de (netto) schuldquote. Het EMU-saldo heeft een vergelijkbare functie als het kasstroomoverzicht in het bedrijfsleven. Het positieve saldo over 2024 geeft aan dat we als gemeente via reële transacties € 0,5 mln meer ontvangen dan dat we uitgeven. Dit wordt met name veroorzaakt door incidentele baten (opvang Oekraïense vluchtelingen). Het voorgeschreven model geeft niet de volledige kasstroom weer. In het model wordt geen rekening gehouden met mutaties in de crediteuren- en debiteurensaldi en overige transitorische posten. Het EMU-saldo wordt sterk beïnvloed door incidentele ontvangsten of uitgaven en kan dus behoorlijk fluctueren.